LIFE BARU

ASSALAMUALAIKUM

life baru. semenjak aku masuk dalam dunia college ni , aku rase macam aku dalam kehidupan yg baru. kehidupan yg mana aku jauh dgn family , jauh dgn kawan-kawan , jauh drpd rumh aku , jauh drpd skolah aku , cikgu aku and everything. entah laa. aku pun tak tau asal tetibe rase macam aku hidup dalam life yg baru. nak explain pepanjang pon aku tak reti. hahahaha. 

okay masa sekolah dulu yes aku mengaku selalu duk update blog. duk pikir pasal blog. ye la time tu trend kan pasal blog. lps habis spm sampai ke sudah tak update. okay tipu. ade la jgk aku update sikit. tapi entah ape-ape je kan. yes aku tau blog aku tak best. tapi kat sinilah aku bercakap sorang-sorang, monolog dgn diri sendiri sorang-sorang. takdak orang lain. aku sorang je kay. jgn ingat aku gila sudah. monolog tu maksudnya cri dalam google lah. malas aku nak explain. ahaks.  

okay berbalik pada title post aku kali ni, LIFE BARU. apa yg baru? hurmmm, let me think first. 
lepas aku habis spm , aku duduk rumah melepak makan tido makan tido makan tido. tu lah keje aku. biaselah budak baru lepas spm kan. memang macam tu keje dia. aku penah cari kerja tapi takdak satu pon nak. nangis. pasrah. redha. duduk rumah makan tido. pastu aku dpt offer dri kptm. tau kptm tu ape? meh sini aku bgtau. kptm tu KOLEJ POLY-TECH MARA. maksudnya kolej under mara. so dpt loan mara. hehe. bukan loan kete ape ke ye. loan mara. lepas tu aku pikir-2 ermm, macam okay gak. tapi time tu pun aku ade dapat matrik. dekat utagha nung. mmg tak la aku nak pegi. upu pulak langsung takdak. kesian kan kat aku. nangis lagi. 

so aku pilih KPTM tu. nasib baik lah kat kl , dekat dgn abg aku. tapi takde lah dekat sgt pun. abg aku kat gombak. aku kat cheras. boleh tahan gak jauh dia. tapi okay ah dua-dua belah kl. klo aku pegi utagha alamatnye mmg tak lah ayh aku nk jenguk aku selalu kat matrik tu. ahaks. 

bermulalah kehidupan aku dkt kptm tu. mula-mula je jejak kptm tu. tak tau la hati aku ni rase ape. eksited ade. sedih ade. happy ade. nak nangis pon ade sebab nati kena tinggal. aku tak penah jauh dri family sebab tu aku asyik dri tadi duk type word nangis je. hahaha. takde lah maybe sebab aku tak biase jauh dengan family kot. lagipun ni first time aku jauh dgn family. memang jauh betol kali ni. sampai je dkt kptm tu nampak la abg-abg senior hakak-hakak senior yg bgtau kat mane nk register ni semua benda tu dokumen yg aku bwk tu. ikutlah diorg punya arahan semua pastu bla bla bla dh siap register semua. okay done. masa utk tengok rumah kedua di kolumpo tu. i mean hostel. hostel dia pulak luar kampus. time tu aku pikir ' dah tu nk g kolej naik ape? jalan kaki?'  tapi nasib baik ade teksi. teksi utk student ulang-alik dri kolej ke hostel.

lepas dh angkat semua brg angkut naik kat rumah aku tu. tgk la dak-dak roommate kan. nampak mcm okay. dak roommate aku. nampak je kay. tu belom tau lagi perangai sorang-sorang cemana. aku pun tk kisah sgt asal jangan cari pasal dgn aku sudah. so lepas dh sebulan dua bulan lebih tetibe aku rase down. entah lah. aku pun tk tau asal aku jd down sgt. aku homesick sgt kot time tu. sampai aku cakap kat ayah aku " aboh, angah nak berhenti study. tak nak study dah. susah. tak paham. lect ajar cepat. semua dalam bi" macam-macam alasan aku bg. tapi sebenarnya memang aku susah nak suaikan diri kat tempat tu. aku homesick kuat sgt sampai jd mcm tu. aku rase maca aku takleh bwk subjek-subjek yg aku ambik tu. memang bila masuk dunia kolej ni, kita akan rase dunia lain. bukan lg macam skolah dulu. tak siap keje skolah okay takpe. tak kesah kena marah , kena rotan ke ape ke. tapi dunia kolej lain. kalo tak siap assignment , habis lah kau. habis lah carrymark kau. itu lah menyebabkan aku jd homesick sangat time tu.

tapi ahamdulillah akhirnya aku berjaya jugak tamatkan semester 1 aku dekat kptm tu. alhamdulillah dan keputusannya jugak sgt aku puas hati. aku happy sgt. memang aku tak sangka dgn result yg aku dpt tu. dan kini, aku jugak dah tamatkan semester 2. and now duduk rumah lepak makan tido keje aku. hahaha. berbalik jd mcm lps spm dulu. tapi cuti sebulan je. okay lah tu. sebulan = 30 hari. boleh menternak badan duduk rumah. hahahahaa. sekarang ni jugak aku tengah tunggu result sem 2 keluar. aku harap result kali ni sama seperti result sem 1 aku. In shaa Allah. Rabbi yassir wala tua'ssir. 

and now sekarang aku motivate diri sendiri. biarlah kita susah dulu. senang kemudian. memang susah aku nak hadapi semua ni sorang-sorang jauh dgn family. tapi Allah ada dgn kita kan. In shaa Allah , semuanya akan menjadi mudah. Percaya pd Dia. doakan keputusan aku tau. semoga dapat keputusan cemerlang semester 2 ni. In shaa Allah. ameen. 



Comments

Popular Posts